nl
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Lekke fietsband plakken

Lekke fietsband plakken.


In deze blog zal ik de volgende punten behandelen:

1 Lekke banden voorkomen
2 Verwijderen van de buitenband en de binnenband.
3 Een lekke fietsband plakken.
4 De binnenband en de buitenband weer om de velg leggen.

Een lekke band komt altijd op het meest ongelegen moment.Misschien geniet je van een prachtig ritje door de natuur met je kind of kleinkind en zijn of haar band gaat lek. 
Of je kunt zelf nog net op tijd op een afspraak komen als je even doortrapt, en dan gebeurt het.Je voelt iedere oneffenheid in het wegdek en het sturen gaat zwabberig.
Een lekke band maakt dan een abrupt einde aan de rit en je staat dan een lekke fietsband te plakken aan de kant van de weg.
Een lekke band krijgen is gewoon domme pech.Iedereen die fietst, kan en zal ooit een lekke band krijgen.
Lekke banden zijn onvermijdelijk verbonden met het fietsen.Hooguit kun je de kans op een lekke band verminderen, en voor de rest is het vooral zaak dat je weet hoe je een band vlot plakt.
Bij een lekke band speelt de binnenband de hoofdrol. De binnenband  vormt een opgeblazen luchtkussen tussen het wegdek en de fiets, waardoor het fietsen een stuk gemakkelijker en comfortabeler wordt.
Wanneer de binnenband zodanig beschadigd is dat de lucht er uit loopt, is de situatie ontstaan die in gewoon Nederlands een lekke band wordt genoemd.laugh
 

 

Lekke banden voorkomen.


Een lekke band kan allerlei oorzaken hebben, waaronder het volgende:

Scherpe voorwerpen. De meeste lekke banden ontstaan doordat een klein scherp voorwerp op de weg ,zoals glas, een spijker of zelfs een doorn van een struik door de buitenband de binnenband in prikt

Opstakels. Een ander veel voorkomende oorzaak is over harde opstakels heenrijden. (zoals stoepranden), waardoor de binnenband tussen de buitenband en de velg kapot geknepen wordt.

Regen.  Fietsenmakers merken het meteen wanneer het heeft geregend.Ze krijgen ineens veel meer lekke banden te plakken.
Door de regen worden vuil, steentjes en andere rommel los gespoeld en door de nattigheid blijft dit alles ook beter aan de band plakken.Bovendien werkt water als smeermiddel voor rubber en kunststof zodat scherpe voorwerpen gemakkelijker door de buitenband kunnen dringen wanneer deze nat is.

Lage bandenspanning. Een lage bandenspanning is op zich geen oorzaak van lekke banden, maar maakt de kans op een lekke band door bovengenoemde oorzaken wel veel hoger.
Scherpe voorwerpen kunnen een slappe band gemakkelijker doorboren en ook wordt de binnenband sneller platgedrukt wanneer je over een obstakel rijdt.

Versleten buitenbanden. De buitenband is de enige bescherming van de binnenband en kan zijn beschermende taak niet goed meer doen als hij versleten is of gaten vertoond.

Een vaak geplakte binnenband. Een goed geplakt lek geeft niet snel opnieuw problemen, maar is toch altijd kwetsbaarder dan een intacte band
Bovendien vermindert iedere plakker de soepelheid van de  binnenband, waardoor de kans op nieuwe lekken toeneemt.
 

 

Een lekke fietsband plakken.


Het mooiste is om het wiel eerst te verwijderen van waar de band van geplakt moet worden. Maar sta je ergens onderweg dan is dat geen handige optie. Je kunt dan beter de band plakken zonder het wiel te verwijderen.
Maar ben je thuis, dan doe je het soms wel gemakkelijker om eerst het wiel er uit te  halen. Doe het voor het achterwiel alleen bij een fiets met derailleurs. Bij fietsen met een gewone achteras zonder snelspanner of uitvalnaaf is verwijderen en weer monteren van vooral het achterwiel veel lastiger.

In de volgende gevallen heeft een lekke fietsband plakken geen zin en moet je de binnenband vervangen:
-Wanneer de binnenband een groot gat of scheur vertoond.Plakken is alleen mogelijk bij kleine gaatjes.
-Wanneer de binnenband al een keer of tien geplakt is.Iedere keer wanneer de binnenband geplakt wordt, wordt hij minder soepel en ontstaan sneller nieuwe lekken.
-Wanneer het ventiel lek is. Een kapot ventiel kun je niet plakken of repareren.
Nieuwe banden zijn ook te vinden op onze pagina Fietsonderdelen

Een lekke fietsband plakken doe je in de volgende stappen.
 

Verwijderen van de buitenband en de binnenband.

 
  1. Zet de fiets op zijn kop en zorg dat het stuur recht staat.
  2. Maak de buitenband los. Een buitenband is het gemakkelijkst te verwijderen als het laatste restje lucht uit de binnenband is.Dit doe je via het ventiel. Nu kun je de buitenband van de velg loshalen.Knijp de band aan weerszijden in, zodat er ruimte ontstaat tussen de rand van de band en de velg.
  3. Steek het platte uiteinde van de eerste bandenlichter in de ontstane opening. Gebruik altijd bandenlichters en geen platte schroevendraaier of andere voorwerpen met scherpe hoeken.
  4. Druk de bandenlichter omlaag zodat de buitenband over de rand van de velg wordt gewipt.
  5. Haak het andere uiteinde van de bandenlichter achter een spaak om hem op zijn plaats te houden. Als een buitenband erg strak om de velg zit is het beter om de eerste bandenlichter pas achter een spaak te haken als je een tweede bandenlichter tussen de band en de velg hebt gestoken.
  6. Herhaal de stappen 2 t/m 4 met de tweede bandenlichter, circa 5 cm verderop.
  7. Herhaal de stappen 2 en 3 weer met de derde bandenlichter, maar zet deze laatste niet vast achter een spaak.Trek deze bandenlichter tussen de buitenband en de velg, weg van de eerste twee. Na enkele tellen hangt de hele rand van de buitenband langs de buitenkant van de velg.
  8. Draai de onderste moer van het ventiel los ,zodat het loskomt van de velg.
  9. Trek de binnenband uit de buitenband
  10. Wanneer je bij het ventiel bent aangekomen licht de binnenband dan op en trek het ventiel voorzichtig uit de velg.
                    
 

 

Het opsporen van het lek.

 

Onthoud de positie van de binnenband ten opzichte van de buitenband.Zo kun je de oorzaak van het lek op de buitenband vlotter nazoeken, wanneer je eenmaal het gat in de binnenband heb gevonden.

Het opsporen van het lek is soms een lastige klus, waarbij je eigen zintuigen het belangrijkste gereedschap zijn.
  1. Pomp de binnenband weer een stuk op.
  2. Luister of je lucht hoort ontsnappen. Dit werkt natuurlijk het beste in een niet al te rumoerige omgeving.
  3. Als je geen ontsnappende lucht kunt horen probeer dan of je de luchtstroom kunt voelen.Beweeg de buitenkant van de binnenband vlak langs je lippen.Op deze manier kun je de kleinste luchtstroom nog voelen.Deze aanpak is vanzelfsprekend weer minder geschikt als het hard waait.
  4. Als je het lek nog steeds niet kunt vinden houdt de band dan onder water.

Een stroom luchtbelletjes verraad de plaats van het lek.Dit is één van de zekerste manieren om het lek te vinden. Al heeft dit natuurlijk het nadeel dat je meestal niet rondfietst met een bak met water achter op de fiets.
Houdt je vinger op de plaats van het lek of zet er met een balpen een cirkel omheen zodat je het lek niet kwijtraakt.
Soms zit het lek niet in de band maar in het ventiel. Als je geen water bij de hand heb en je kunt het lek niet vinden in de binnenband zelf wrijf dan met je wijsvinger een drupje speeksel op de opening van het ventiel. Als het begint te bubbelen lekt er lucht uit het ventiel.

 

De lekke fietsband plakken.



Wanneer je het lek eenmaal hebt gevonden plak de deze als volgt:
  1. Leg de band op een vlakke ondergrond en knip de plakker op maat.
  2. Gebruik het stukje schuurpapier in het bandenplakset om het rubber rond het lek op te ruwen. Op deze manier verwijder je niet alleen vuil maar zal de lijm ook veel beter hechten.
  3. Breng een dun laagje lijm aan op en rondom de plaats van het lek.Smeer een plek in die iets groter is dan de plakker.
  4. Verwijder de beschermlaag aan de achterkant van de plakker en breng hier ook een dun laagje lijm op aan.
  5. Wacht even tot dat de lijm bijna droog is .Voorkom gedurende deze tijd dat je de achterkant aanraakt of dat deze vies wordt.
  6. Breng de plakker aan op de binnenband.
  7. Druk de plakker stevig aan, zodat er geen luchtbelletjes onder blijven zitten. Wrijf altijd vanuit het midden van de plakker naar de rand.Let ook op dat de randen goed plat zitten.
  8. Laat de lijm nog minstens 5 minuten drogen.
             
 

De buitenband inspecteren.


Tijdens het drogen van de lijm is het weer tijd voor wat zoekwerk.
Je moet controleren of het scherpe voorwerp dat het lek veroorzaakte nog in de buitenband zit.Als je dit niet doet, heb je grote kans dat je tien minuten later weer met een lekke band zit.
  1. Veeg met een lap of fietshandschoen langs de binnenkant van de buitenband. Als er een scherp voorwerp naar binnen steekt, blijft de lap haken. Let er wel op dat je beide kanten op veegt. Soms steekt iets onder een schuine hoek door de band en vindt je het pas als je in de tegenovergestelde richting veegt.
  2. Kijk in de binnenkant en buitenkant van de buitenband of dat je vreemde voorwerpen ziet zoals een glasscherf of doorn.
  3. Besteed extra aandacht aan de plaats rondom het lek in de binnenband.
 

De band weer om de velg leggen.

 
  1. Pomp de binnenband een klein beetje op
  2. Draai de velg totdat het ventielgat bovenaan zit.
  3. Duw de buitenband naar achteren en steek het ventiel door het gat.
  4. Duw de binnenband rondom in de buitenband.Let op dat je de binnenband niet verdraait of knikt.
  5. Druk nu de rand van de buitenband met de hand in de velg.Gebruik geen bandenlichters om de buitenband om de rand van de velg terug te wippen, want daarmee kun je de binnenband gemakkelijk weer lek prikken.Ga door totdat de buitenband half binnen de velg ligt.
  6. Draai nu het wiel een halve slag totdat het ventiel onderaan zit en werk de buitenband met je duimen over de rand van de velg waarbij je gelijkmatig naar boven werkt
  7. Naarmate je hoger komt, wordt het moeilijker om de buitenband over de rand van de velg te drukken. Gebruik op het laatste meer kracht om het laatste stukje van de band over de rand van de velg te drukken.
Soms gaat het zelfs zo moeilijk dat het met al je kracht niet goed wilt lukken.Laat dan nog een keer alle lucht uit de binnenband lopen en knijp de buitenband van onder af rondom in, zodat deze zo veel mogelijk in het midden van de velg komt te liggen. Op deze manier moet iets meer speling ontstaan wanneer je bovenaan komt.
Als je de band echt niet anders op de velg krijgt gebruik dan toch een bandenlichter, maar pas dan heel erg goed op dat de binnenband niet bekneld raakt tussen de bandenlichter en de velg.
Controleer hierna goed of de binnenband nergens klem zit tussen de velgrand en de buitenband. Druk het ventiel een stuk naar beneden om er zeker van te zijn dat de bevestiging van het ventiel ook echt helemaal door de buitenband omsloten wordt.
Daarna kun je de band gaan oppompen waarbij je de maximale bandenspanning niet overschrijdt. Kijk bij het oppompen goed of de band overal gelijkmatig uitzet.Als er bobbels of andere onregelmatigheden zichtbaar worden is de kans groot dat de binnenband gedraaid is of klem zit en moet je de boel weer loshalen.Zo niet gefeliciteerd ! De fiets is weer rijklaar en de lekke band is al snel weer vergeten.
Als je eenmaal een beetje ervaring hebt opgedaan met het plakken van banden, zul je merken dat het steeds meer een onbeduidende onderbreking van een kwartiertje wordt in plaats van een naar pechgeval.

 
  Marco Hollaar     16-05-2019 19:58     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Voor een optimaal gebruikersgemak maken wij gebruik van cookies.wij slaan geen persoonlijke gegevens op.